Responsive image

Paragraaf III Kleine of beperkte financiële instellingen die...

Download de app voor meer functionaliteit.

Paragraaf III Kleine of beperkte financiële instellingen die...

Kleine of beperkte financiële instellingen die worden aangemerkt als FATCA-conforme financiële instellingen.

De volgende financiële instellingen worden voor de toepassing van artikel 1471 van de U.S. Internal Revenue Code behandeld als niet-rapporterende Curaçaose financiële instellingen en als FATCA-conform geachte buitenlandse financiële instellingen:

  • A.Financiële instellingen met een lokaal cliëntenbestand. Elke financiële instelling die voldoet aan elk van de volgende vereisten:
  • 1.De financiële instelling dient een vergunning te hebben en onder de wetgeving van Curaçao te vallen;
  • 2.De financiële instelling mag geen vaste bedrijfsinrichting buiten Curaçao hebben; Daartoe wordt onder een vaste bedrijfsinrichting niet verstaan een locatie die niet algemeen wordt geadverteerd en van waaruit de financiële instelling uitsluitend administratieve ondersteunende diensten verricht;
  • 3.De financiële instelling mag geen rekeninghouders buiten Curaçao werven. Bijgevolg wordt een financiële instelling niet geacht rekeninghouders buiten Curaçao te hebben geworven enkel omdat zij a. een website exploiteert, op voorwaarde dat op de website niet specifiek vermeld wordt dat de financiële instelling rekeningen of diensten aanbiedt aan niet-ingezetenen noch anderszins gericht is op het werven van Amerikaanse cliënten; of b. adverteert via de gedrukte media of een radio- of televisiestation waarmee primair Curaçao maar incidenteel ook andere landen bereikt worden, mits bij de reclame niet specifiek wordt vermeld dat de financiële instelling financiële rekeningen of diensten aanbiedt aan niet-ingezetenen noch anderszins gericht is op het werven van Amerikaanse cliënten;
  • 4.De financiële instelling dient ingevolge de belastingwetgeving van Curaçao hetzij verplicht te zijn tot rapportage, hetzij verplicht te zijn tot het inhouden van belastingen ter zake van rekeningen aangehouden door inwoners van Curaçao, of is verplicht rekeningen van inwoners te identificeren teneinde te voldoen aan de due diligence-voorschriften van de Curaçaose AML regelgeving;
  • 5.Ten minste 98 percent van de waarde van de rekeningen beheerd door de financiële instelling, dient te worden aangehouden door inwoners (met inbegrip van inwoners die entiteiten zijn) van Curaçao;
  • 6.Op 1 juli 2014 dient de financiële instelling te beschikken over beleid en procedures overeenkomstig die vervat in Bijlage I teneinde te voorkomen dat zij financiële rekeningen aanbiedt aan niet-participerende financiële instellingen en te monitoren of de financiële instelling financiële rekeningen opent of beheert die worden aangehouden door een omschreven Amerikaanse persoon die geen inwoner is van Curaçao (met inbegrip van een Amerikaanse persoon die op het tijdstip waarop de rekening werd geopend inwoner was van Curaçao maar vervolgens ophield inwoner van Curaçao te zijn) of een passieve NFFE met uiteindelijk belanghebbenden die staatsburger of inwoner zijn van de Verenigde Staten die geen inwoner zijn van Curaçao;
  • 7.Dergelijk beleid en de procedures dienen te bepalen dat indien een financiële rekening aangehouden door een omschreven Amerikaanse persoon die geen inwoner is van Curaçao of door een passieve NFFE met uiteindelijk belanghebbenden die staatsburger of inwoner zijn van de Verenigde Staten die geen inwoner zijn van Curaçao wordt geïdentificeerd, de financiële instelling deze financiële rekening dient te rapporteren alsof de financiële instelling een rapporterende Curaçaose financiële instelling is (met inbegrip van de te volgen toepasselijke registratievereisten op de website van de IRS voor FATCA-registratie);
  • 8.Ter zake van bestaande rekeningen aangehouden door natuurlijke personen die geen inwoner zijn van Curaçao of door een entiteit dient de financiële instelling deze bestaande rekeningen te controleren in overeenstemming met de procedures omschreven in Bijlage I die van toepassing zijn op bestaande rekeningen teneinde Amerikaanse te rapporteren rekeningen of financiële rekeningen aangehouden door niet-participerende financiële instellingen te identificeren en dient zij de aldus geïdentificeerde financiële rekeningen te rapporteren alsof de financiële instelling een rapporterende Curaçaose financiële instelling is (met inbegrip van de te volgen toepasselijke registratievereisten op de website van de IRS voor FATCA-registratie);
  • 9.Elke gelieerde entiteit van de financiële instelling dient in Curaçao te zijn opgericht of gevestigd en, met uitzondering van een gelieerde entiteit die een pensioenfonds is omschreven in de onderdelen A tot en met C van deel I van deze Bijlage II, te voldoen aan de vereisten vervat in dit onderdeel A; en
  • 10.De financiële instelling mag geen beleid of praktijken hanteren voor het openen of beheren van financiële rekeningen die discriminerend zijn voor natuurlijke personen die omschreven Amerikaanse personen en inwoner van Curaçao zijn.
  • B.Lokale banken. Een financiële instelling die voldoet aan de volgende vereisten:
  • 1.De financiële instelling is uitsluitend actief als (en heeft een vergunning en valt onder de wetgeving van Curaçao als) a. een bank of b. een kredietvereniging of soortgelijke coöperatieve kredietorganisatie zonder winstoogmerk;
  • 2.De bedrijfsactiviteiten van de financiële instelling bestaan voornamelijk uit het ontvangen van stortingen van en verstrekken van leningen aan, ter zake van een bank, niet-gelieerde particuliere cliënten en, ter zake van een kredietvereniging, leden, mits geen van de leden een belang in deze vereniging of coöperatie heeft van meer dan vijf percent;
  • 3.De financiële instelling voldoet aan de vereisten vervat in de onderdelen A.2 en A.3 van dit deel, mits, in aanvulling op de beperkingen ten aanzien van de website omschreven in onderdeel A.3 van dit deel, de website het openen van een financiële rekening niet toestaat;
  • 4.De financiële instelling heeft ten hoogste $ 175 miljoen aan bezittingen op haar balans en de financiële instelling en eventuele aan haar gelieerde entiteiten hebben tezamen ten hoogste $ 500 miljoen aan bezittingen op hun geconsolideerde of gezamenlijke balans; en
  • 5.Gelieerde entiteiten dienen gevestigd te zijn in Curaçao en elke gelieerde entiteit die een financiële instelling is, met uitzondering van een gelieerde entiteit die een pensioenfonds is omschreven in de onderdelen A tot en met C van deel II van deze Bijlage II of een financiële instelling met uitsluitend lagewaarderekeningen omschreven in onderdeel C van dit deel is, dient te voldoen aan de vereisten vervat in dit onderdeel B.
  • C.Financiële instelling met uitsluitend lagewaarderekeningen. Een Curaçaose financiële instelling die voldoet aan de volgende vereisten:
  • 1.De financiële instelling is geen beleggingsentiteit:
  • 2.Geen financiële rekening aangehouden door de financiële instelling of een gelieerde entiteit heeft een saldo of waarde hoger dan $ 50.000 volgens de regels vervat in Bijlage I voor de aggregatie van rekeningen en omrekening van valuta; en
  • 3.De financiële instelling heeft ten hoogste $ 50 miljoen aan bezittingen op haar balans en de financiële instelling en eventuele aan haar gelieerde entiteiten hebben tezamen ten hoogste $ 50 miljoen aan bezittingen op hun geconsolideerde of gezamenlijke balans.
  • D.Gekwalificeerde credit card uitgevende instellingen. Een Curaçaose financiële instelling die voldoet aan de volgende vereisten:
  • 1.De financiële instelling is uitsluitend een financiële instelling omdat deze creditcards verstrekt en alleen stortingen aanvaardt indien een cliënt een betaling doet die het verschuldigde bedrag ter zake van de kaart overschrijdt en het te veel betaalde bedrag niet onmiddellijk wordt terugbetaald aan de cliënt; en
  • 2.Met ingang van of vóór 1 juli 2014 implementeert de financiële instelling beleid en procedures hetzij teneinde te voorkomen dat cliënten meer dan $ 50.000 storten, hetzij teneinde te waarborgen dat bij elke storting door cliënten hoger dan $ 50.000 het te veel betaalde bedrag door toepassing van de voorschriften vervat in Bijlage I voor de aggregatie van rekeningen en omrekening van valuta binnen 60 dagen wordt terugbetaald aan de cliënt. Daarbij heeft een betaling door een cliënt geen betrekking op de saldi ter hoogte van betwiste in rekening gebrachte kosten, maar wel saldi die voortvloeien uit het retourneren van koopwaar.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.