Responsive image

Artikel 9 Commerciële mogelijkheden

Download de app voor meer functionaliteit.

Artikel 9 Commerciële mogelijkheden

Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip

    1
  • De luchtvaartmaatschappijen van elke Partij hebben het recht op het grondgebied van de andere Partij kantoren, zowel online als offline, te vestigen ten behoeve van de bevordering en verkoop van luchtvervoer.
    2
  • De aangewezen luchtvaartmaatschappijen van elke Partij hebben het recht, in overeenstemming met de wetten en voorschriften van de andere Partij inzake binnenkomst, verblijf en werk, leidinggevend, commercieel, technisch, operationeel alsmede ander gespecialiseerd personeel op het grondgebied van de andere Partij te doen verblijven voor het verzorgen van luchtvervoer.
    3
  • In deze personeelsbehoefte kan naar keuze van de aangewezen luchtvaartmaatschappij of luchtvaartmaatschappijen worden voorzien door haar eigen personeel of door gebruikmaking van de diensten van een andere organisatie, onderneming of luchtvaartmaatschappij die werkzaam is op het grondgebied van de andere Partij en die gemachtigd is dergelijke diensten te verlenen voor andere luchtvaartmaatschappijen.
    4
  • De geldende wetten en voorschriften van de andere Partij is op de vertegenwoordigers en het personeel van toepassing en in overeenstemming met deze wetten en voorschriften:
    • a.verleent elke Partij, op basis van wederkerigheid en met een zo gering mogelijke vertraging, de noodzakelijke werkvergunningen, bezoekersvisa of overige soortgelijke documenten aan de in het tweede lid van dit artikel bedoelde vertegenwoordigers en personeelsleden; en
    • b.vergemakkelijken en bespoedigen beide Partijen de vereiste werkvergunningen voor personeel dat bepaalde tijdelijke taken verricht die niet langer dan negentig (90) dagen voortduren.
    5
  • Elke aangewezen luchtvaartmaatschappij heeft het recht op het grondgebied van de andere Partij zelf haar gronddiensten (“self-handling”) te verrichten, of, naar haar keuze, voor al deze diensten of een deel daarvan een agent te kiezen van een concurrent. Deze rechten zijn uitsluitend onderworpen aan fysieke beperkingen die voortvloeien uit overwegingen op het gebied van de veiligheid van luchthavens. Wanneer dergelijke overwegingen self-handling uitsluiten, dienen gronddiensten op basis van gelijkheid beschikbaar te zijn voor alle luchtvaartmaatschappijen; de heffingen dienen gebaseerd te zijn op de kosten van de verleende diensten, en de aard en kwaliteit van deze diensten dienen vergelijkbaar te zijn met die van diensten wanneer selfhandling wel mogelijk zou zijn.
    6
  • Elke luchtvaartmaatschappij van elke Partij mag zich rechtstreeks en, naar eigen goeddunken, via haar agenten bezighouden met de verkoop van luchtvervoer op het grondgebied van de andere Partij. Elke luchtvaartmaatschappij heeft het recht dit luchtvervoer te verkopen in de valuta van dat gebied of in vrij omwisselbare valuta.
    7
  • Elke luchtvaartmaatschappij heeft het recht, op verzoek, het na aftrek van plaatselijke uitgaven overblijvende bedrag van de plaatselijk verkregen inkomsten uit de verkoop van luchtvervoerdiensten en daarmee samenhangende activiteiten die rechtstreeks verband houden met luchtvervoer te wisselen en naar haar land over te maken. Inwisseling en overmaking worden onverwijld en zonder beperkingen of belastingheffing toegestaan, tegen de wisselkoers die van toepassing is op lopende transacties op de datum waarop de vervoerder de eerste aanvraag tot overmaking doet.
    8
  • Het is de luchtvaartmaatschappijen van elke Partij toegestaan voor lokale uitgaven, met inbegrip van de inkoop van brandstof, op het grondgebied van de andere Partij te betalen in lokale valuta. Naar hun goeddunken kunnen de luchtvaartmaatschappijen van elke Partij deze uitgaven op het grondgebied van de andere Partij betalen in vrij omwisselbare valuta's volgens de lokale valutavoorschriften.
    9
  • De luchtvaartmaatschappijen van beide Partijen worden door de bepalingen van dit artikel niet vrijgesteld van de rechten, heffingen en bijdragen die op hen van toepassing zijn.
    10
  • Indien er een bijzondere overeenkomst tussen de Partijen is ter voorkoming van dubbele belastingen of een bijzondere overeenkomst waarin de overdracht van gelden tussen de Partijen is geregeld, dan hebben dergelijke overeenkomsten voorrang.
    11
  • Bij de exploitatie of het onderhouden van de toegestane diensten op de overeengekomen routes, kan elke aangewezen luchtvaartmaatschappij van een Partij samenwerkingsovereenkomsten op het gebied van de verkoop aangaan, zoals onderling vast af te nemen plaatsen, code-sharing, joint ventures of lease-regelingen, met:
    • a.een luchtvaartmaatschappij of luchtvaartmaatschappijen van elke Partij;
    • b.een luchtvaartmaatschappij of luchtvaartmaatschappijen van een derde land, mits dit derde land soortgelijke overeenkomsten tussen de luchtvaartmaatschappijen van de andere Partij en andere luchtvaartmaatschappijen inzake diensten naar, van en via dit derde land toestaat of daarin toestemt;
  • op voorwaarde dat alle luchtvaartmaatschappijen die aan een dergelijke overeenkomst deelnemen (1) de vereiste bevoegdheden hebben en (2) voldoen aan de eisen die gewoonlijk op dergelijke overeenkomsten van toepassing zijn.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.