Responsive image

Artikel 6 Commerciële activiteiten

Download de app voor meer functionaliteit.

Artikel 6 Commerciële activiteiten

    1
  • Het is de aangewezen luchtvaartmaatschappijen van beide verdragsluitende partijen toegestaan:
    • a.op het grondgebied van de andere verdragsluitende partij kantoren te vestigen ten behoeve van de bevordering en verkoop van luchtvervoer en bijkomende of aanvullende diensten (met inbegrip van het recht tot verkoop en verstrekking van eigen vliegbiljetten en/of vrachtbrieven, en vliegbiljetten en/of vrachtbrieven van een andere luchtvaartmaatschappij) alsook andere voorzieningen die nodig zijn voor het verzorgen van luchtvervoer;
    • b.zich op het grondgebied van de andere verdragsluitende partij rechtstreeks en, naar eigen goeddunken, via hun agenten en/of andere luchtvaartmaatschappijen, bezig te houden met de verkoop van luchtvervoer en bijkomende of aanvullende diensten;
    • c.dit luchtvervoer en deze bijkomende of aanvullende diensten te verkopen en het staat iedere persoon vrij dit vervoer of deze diensten in elke valuta te kopen.
    2
  • Het is een aangewezen luchtvaartmaatschappij van de ene verdragsluitende partij toegestaan haar in verband met het verzorgen van luchtvervoer en bijkomende of aanvullende diensten benodigde leidinggevend, commercieel, operationeel en technisch personeel te zenden naar en te doen verblijven op het grondgebied van de andere verdragsluitende partij.
    3
  • In deze personeelsbehoefte kan naar keuze van de aangewezen luchtvaartmaatschappij worden voorzien door haar eigen personeel of door gebruikmaking van de diensten van een andere organisatie, onderneming of luchtvaartmaatschappij die werkzaam is op het grondgebied van de andere verdragsluitende partij en die gemachtigd is dergelijke diensten te verlenen op het grondgebied van die verdragsluitende partij.
    4
  • Met inachtneming van de wet- en regelgeving van elke verdragsluitende partij, en, in het geval van het Europese deel van Nederland met inbegrip van het recht van de Europese Unie, is elke aangewezen luchtvaartmaatschappij bevoegd op het grondgebied van de andere verdragsluitende partij haar eigen gronddiensten („self-handling”) te verrichten, of naar haar keuze, voor al deze diensten of een deel ervan een concurrerende aanbieder te kiezen. Indien self-handling krachtens deze wet- en regelgeving beperkt of belet wordt, wordt elke aangewezen luchtvaartmaatschappij behandeld op basis van non-discriminatie wat betreft de toegang tot self-handling en het aanbod van gronddiensten van aanbieder(s).
    5
  • Bij de exploitatie of het onderhouden van de luchtdiensten op de routes omschreven in de Bijlage bij dit Verdrag, kan elke aangewezen luchtvaartmaatschappij van beide verdragsluitende partijen commerciële of samenwerkingsregelingen op het gebied van de verkoop aangaan, zoals onderling vast af te nemen plaatsen of code-sharingregelingen, met:
    • a.de aangewezen luchtvaartmaatschappij(en) van dezelfde verdragsluitende partij;
    • b.de aangewezen luchtvaartmaatschappij(en) van de andere verdragsluitende partij, met inbegrip van binnenlandse code-sharing;
    • c.de aangewezen luchtvaartmaatschappij(en) van een derde land; op voorwaarde dat:
    • i.de uitvoerende luchtvaartmaatschappij(en) betrokken bij de samenwerkingsregelingen op het gebied van de verkoop de desbetreffende verkeersrechten bezitten met inbegrip van de rechten op routes en capaciteit en voldoen aan de vereisten die gewoonlijk van toepassing zijn op dergelijke regelingen;
    • ii.alle verkopende luchtvaartmaatschappijen betrokken bij de samenwerking de desbetreffende rechten op routes bezitten en voldoen aan de vereisten die gewoonlijk van toepassing zijn op dergelijke regelingen;
    • iii.op alle vliegbiljetten die door de luchtvaartmaatschappij op haar plaats van verkoop aan de koper worden verkocht duidelijk wordt vermeld welke luchtvaartmaatschappij welke sector van de route feitelijk verzorgt en met welke luchtvaartmaatschappij(en) de koper een contractuele verbintenis aangaat.
  • Wanneer een aangewezen luchtvaartmaatschappij de overeengekomen diensten onder een code-sharingregeling uitvoert als de uitvoerende luchtvaartmaatschappij, wordt de totale geëxploiteerde capaciteit verrekend met het recht op capaciteit van de verdragsluitende partij die de uitvoerende luchtvaartmaatschappij aanwijst. De door de verkopende luchtvaartmaatschappij aangeboden capaciteit bij code-sharingdiensten die door andere luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd wordt niet verrekend met het recht op capaciteit van de verdragsluitende partij die die luchtvaartmaatschappij heeft aangewezen.
    6
  • Elke aangewezen luchtvaartmaatschappij mag gebruikmaken van vervoer over land en/of water in verband met internationaal luchtvervoer van passagiers en vracht. Bovengenoemde activiteiten dienen te worden uitgevoerd in overeenstemming met de wet- en regelgeving die op het grondgebied van de andere verdragsluitende partij van kracht is.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.