Responsive image

II FATCA-conform geachte financiële instellingen.

Download de app voor meer functionaliteit.

II FATCA-conform geachte financiële instellingen.

  • A. De volgende financiële instellingen worden voor de toepassing van artikel 1471 van de U.S. Internal Revenue Code behandeld als niet-rapporterende Nederlandse financiële instellingen en als FATCA-conform geachte buitenlandse financiële instellingen:
  • 1. Elke financiële instelling die voldoet aan elk van de volgende vereisten:
  • a.de financiële instelling dient een vergunning te hebben en onder de Nederlandse wetgeving te vallen;
  • b.de financiële instelling mag geen vaste bedrijfsinrichting buiten Nederland hebben;
  • c.de financiële instelling mag geen rekeninghouders buiten Nederland werven. Bijgevolg wordt een financiële instelling enkel omdat zij een website exploiteert niet geacht rekeninghouders buiten Nederland te hebben geworven, op voorwaarde dat op de website niet specifiek vermeld wordt dat de financiële instelling rekeningen of diensten aanbiedt aan niet-ingezetenen noch anderszins gericht is op het werven van Amerikaanse cliënten;
  • d.de financiële instelling dient ingevolge de belastingwetgeving van Nederland hetzij verplicht te zijn tot rapportage, hetzij verplicht te zijn tot het inhouden van belastingen ter zake van rekeningen aangehouden door inwoners van Nederland, of is verplicht rekeningen van inwoners te identificeren teneinde te voldoen aan de due diligence-voorschriften van de Nederlandse AML regelgeving;
  • e.ten minste 98 percent van de waarde van de rekeningen beheerd door de financiële instelling, dient te worden aangehouden door inwoners (met inbegrip van inwoners die entiteiten zijn) van Nederland of een andere lidstaat van de Europese Unie;
  • f.overeenkomstig onderdeel 1.g hieronder opent de financiële instelling met ingang van 1 juli 2014 geen rekeningen voor i. omschreven Amerikaanse personen die geen inwoner zijn van Nederland (met inbegrip van Amerikaanse personen die inwoner van Nederland waren op het tijdstip waarop de rekening geopend werd en vervolgens ophielden inwoner van Nederland te zijn), ii. niet-participerende financiële instellingen, of iii. passieve NFFE’s met uiteindelijk belanghebbenden die staatsburger of inwoner zijn van de Verenigde Staten;
  • g.op of vóór 1 juli 2014 dient de financiële instelling beleid en procedures te implementeren teneinde te monitoren of zij rekeningen beheert die worden aangehouden door een persoon omschreven in onderdeel 1.f en indien een dergelijke rekening wordt ontdekt dient de financiële instelling deze rekening te rapporteren alsof zij een rapporterende Nederlandse financiële instelling is (met inbegrip van de te volgen toepasselijke registratievereisten op de website van de IRS voor FATCA-registratie) of de rekening op te heffen;
  • h.ter zake van rekeningen die worden aangehouden door natuurlijke personen die geen inwoner zijn van Nederland of door een entiteit, en die zijn geopend vóór de datum waarop de financiële instelling het beleid en de procedures omschreven in onderdeel 1.g hierboven implementeert, dient de financiële instelling deze rekeningen te controleren in overeenstemming met de procedures omschreven in Bijlage I die van toepassing zijn op bestaande rekeningen teneinde Amerikaanse te rapporteren rekeningen of rekeningen aangehouden door niet-participerende financiële instellingen te identificeren en dient zij de aldus geïdentificeerde rekeningen op te heffen of die te rapporteren alsof de financiële instelling een rapporterende Nederlandse financiële instelling is (met inbegrip van de te volgen toepasselijke registratievereisten op de website van de IRS voor FATCA-registratie);
  • i.elke gelieerde entiteit van de financiële instelling dient in Nederland te zijn opgericht of gevestigd en te voldoen aan de vereisten in dit onderdeel onder 1; en
  • j.de financiële instelling mag geen beleid of praktijkvoeren voor het openen of beheren van rekeningen dat discriminerend is voor natuurlijke personen die omschreven Amerikaanse personen zijn en die inwoners van Nederland zijn.
  • 2.
  • a.een algemeen nut beogende instelling („ANBI”) zoals omschreven in artikel 5b van de Algemene wet inzake rijksbelastingen ;
  • b.een sociaal belang behartigende instelling („SBBI”) zoals omschreven in artikel 5c van de Algemene wet inzake rijksbelastingen ;
  • c.een steunstichting SBBI zoals omschreven in artikel 5d van de Algemene wet inzake rijksbelastingen ;
  • d.een charitatieve organisatie zonder aandeelhouders, met inbegrip van religieuze, culturele of wetenschappelijke organisaties zoals bedoeld in artikel 16, eerste lid, onderdeel f, van de Wet inkomstenbelasting BES , opgericht in het Caribische deel van Nederland;
  • e.de volgende semi-overheidsorganisaties zonder winstoogmerk:
  • i.Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten;
  • ii.Stichting Nationaal Restauratiefonds;
  • iii.Stichting Groenfonds;
  • iv.Besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Nationale Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie van Industrieel Erfgoed B.V.
  • 3.Fondsen vrijgesteld ingevolge de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 en opgericht door een Nederlandse vakbond en uitsluitend ten behoeve van het beheren of verstrekken van uitkeringen aan zijn leden indien zij staken (stakingskassen ) en waarvan de betalingen zijn vrijgesteld ingevolge artikel 3.13, eerste lid, onderdeel f, van de Wet inkomstenbelasting 2001 .
  • 4.een beleggingsentiteit die inwoner is van Nederland en wier activiteit uitsluitend bestaat uit het 1. verstrekken van beleggingsadvies aan en op te treden namens een cliënt, of 2. het beheren van portefeuilles voor een cliënt op basis van een volmacht of soortgelijk instrument, (bijvoorbeeld een machtiging tot beleggen) verstrekt door de houder van een financiële rekening of op basis van beleggingsbevoegdheden in de hoedanigheid van directeur ten behoeve van het beleggen, beheren of administreren van fondsen die zijn gestort namens een persoon of entiteit die de machtiging verleent of een vergelijkbaar instrument verleent aan een financiële instelling niet zijnde een niet-participerende financiële instelling.
  • B.
  • 1.In het geval dat een beleggingsinstelling inwoner is van Nederland en de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling (met inbegrip van schuldvorderingen hoger dan $ 50.000) worden aangehouden door een of meer, actieve NFFE’s omschreven in onderdeel B.4 van deel VI van Bijlage I, Amerikaanse personen die geen omschreven Amerikaanse personen zijn, of financiële instellingen die geen niet-participerende financiële instellingen zijn, worden dergelijke beleggingsinstellingen voor de toepassing van artikel 1471 van de U.S. Internal Revenue Code behandeld als FATCA-conform geachte buitenlandse financiële instellingen en aan de rapportageverplichtingen van een beleggingsentiteit (niet zijnde een financiële instelling die de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling aanhoudt) wordt geacht te zijn voldaan ter zake van de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling.
  • 2.Ter zake van deelnemingsrechten in:
  • a.een beleggingsentiteit die ingevolge de wetgeving van een partnerstaat wordt behandeld als een beleggingsinstelling, waarvan alle deelnemingsrechten (met inbegrip van schuldvorderingen hoger dan $ 50.000) worden aangehouden door een of meer vrijgestelde begunstigden, actieve NFFE’s omschreven in onderdeel B.4 van deel VI van Bijlage I, Amerikaanse personen die geen omschreven Amerikaanse personen zijn, of financiële instellingen die geen niet-participerende financiële instellingen zijn; of
  • b.een beleggingsentiteit die ingevolge de desbetreffende voorschriften van het Amerikaanse ministerie van Financiën wordt erkend als een beleggingsinstelling;
  • worden de rapportageverplichtingen van een beleggingsentiteit die een Nederlandse financiële instelling is (niet zijnde een financiële instelling via welke deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling worden aangehouden) geacht te zijn voldaan.
  • 3.In het geval dat een beleggingsinstelling inwoner is van Nederland en niet valt onder 1 of 2, overeenkomstig artikel 5, derde lid, van het Verdrag, de informatie over de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling die door de beleggingsinstelling dient te worden gerapporteerd uit hoofde van het Verdrag, wordt gerapporteerd door de beleggingsinstelling of een andere entiteit die valt onder de begripsomschrijving van beleggingsentiteit, dan worden alle entiteiten die vallen onder de begripsomschrijving van beleggingsentiteit geacht te hebben voldaan aan hun rapportageverplichtingen met betrekking tot de deelnemingsrechten in de beleggingsinstelling.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.