Responsive image

Artikel 2 Indonesische regeling

Download de app voor meer functionaliteit.

Artikel 2 Indonesische regeling

Ter uitvoering van artikel 1 is van Indonesische zijde de volgende regeling getroffen:

  • 1.Volgens de Indonesische wetgeving zijn dividenden, interest en royalty’s betaald aan niet-inwoners van Indonesië onderworpen aan een bronheffing van 20 percent.
  • 2.De in artikel 1 vermelde vrijstellingen en verminderingen worden in Indonesië in beginsel bij de bron verleend. Daartoe dient de in Nederland wonende genieter van de interest, dividenden, huren, royalty's en andere inkomsten voor het gebruik van activa en inkomsten uit verrichten van diensten in Indonesië aan de Indonesische schuldenaar over te leggen een gedateerde en ondertekende woonplaatsverklaring van de inspecteur van de eenheid van de Belastingdienst binnen wiens ambtsgebied hij woont of gevestigd is. Voorts dient hij een afschrift van die woonplaatsverklaring toe te zenden aan het Hoofd van het KPP (District Belastingkantoor), bij wie de Indonesische schuldenaar van voormelde inkomsten zijn belastingaangifte doet. Na ontvangst van de woonplaatsverklaring mag de Indonesische inhoudingsplichtige de desbetreffende Indonesische inkomsten zonder inhouding van Indonesische belasting of onder inhouding van Indonesische belasting naar de in de Nederlands-Indonesische belastingovereenkomst neergelegde percentages uitbetalen. Het is niet noodzakelijk bij elke uitbetaling van voornoemde inkomsten een nieuwe woonplaatsverklaring over te leggen. Dit behoeft pas te geschieden nadat de geldigheidsduur daarvan is verstreken (één jaar na de datum van afgifte). Woonplaatsverklaringen die zijn afgegeven aan in Nederland gevestigde banken blijven hun geldigheidsduur behouden gedurende de periode dat die banken in Nederland op hetzelfde adres gevestigd blijven. In afwijking van het vorenstaande behoeven in Nederland gevestigde banken en financiële instellingen die uitdrukkelijk in de Nederlands-Indonesische belastingovereenkomst worden genoemd geen woonplaatsverklaring over te leggen teneinde de algehele vrijstelling van Indonesische belasting op interest als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, hiervoor, te verkrijgen. Dit betekent dat de betrokken Indonesische inhoudingsplichtigen die interest aan vorenbedoelde banken en financiële instellingen mogen uitbetalen zonder dat zij Indonesische belasting behoeven in te houden.
  • 3. In gevallen waarin in afwijking van het bepaalde in het tweede lid bij de uitbetaling van de interest, dividenden, huren, royalty's en andere inkomsten voor het gebruik van activa en inkomsten uit het verrichten van diensten in Indonesië ten onrechte of te veel Indonesische belasting is ingehouden of geheven, dient de in Nederland wonende genieter van die inkomsten of zijn gemachtigde aan het Hoofd van het KPP, bij wie de Indonesische schuldenaar van die inkomsten zijn belastingaangifte doet, over te leggen:
  • 1.een volledig ingevuld en ondertekend formulier "Claim for Refund From Indonesian Income Tax Under Avoidance of Double Taxation Agreement" tezamen met de volgende documenten:
  • a.een machtiging indien niet de verzoeker zelf maar een gemachtigde het formulier ondertekent;
  • b. het door de inhoudingsplichtige afgegeven bewijsstuk, waaruit de ingehouden/geheven belasting blijkt;
  • c. Andere documenten, zoals:
  • de leenovereenkomst en specificatie inzake de interest-berekening;
  • de dividendnota;
  • de huurovereenkomst/de licentieovereenkomst en de specificatie inzake de huur/royalty-berekening;
  • de overeenkomst inzake het verrichten van diensten; een verklaring van de betrokken inwoner van Nederland dat hij in Indonesië niet beschikt over een kantoor of een werkplaats en een verklaring van de Indonesische opdrachtgever dat de werkzaamheden zijn verricht binnen de termijn gesteld in de Nederlands-Indonesische belastingovereenkomst.
  • 2.een gedateerde en ondertekende woonplaatsverklaring van de inspecteur van de eenheid van de Belastingdienst binnen wiens ambtsgebied hij woont of gevestigd is.
  • 4.De Indonesische wetgeving kent geen termijn waarbinnen verzoeken om teruggaaf van belasting ingehouden op of geheven van Indonesische inkomsten moeten worden ingediend.
  • 5.Blijkens het bepaalde in de onderdelen 2 en 3 van dit artikel dient de in Nederland wonende genieter van de interest, dividenden, huren, royalty’s en andere inkomsten voor het gebruik van activa en inkomsten uit het verrichten van diensten in Indonesië een woonplaatsverklaring over te leggen. Voor het verkrijgen van deze verklaring kan de desbetreffende inwoner van Nederland zich wenden tot de inspecteur van de eenheid van de Belastingdienst binnen wiens ambts-gebied hij woont of gevestigd is.Verklaard dient te worden dat de gerechtigde tot de interest, dividenden, huren, royalty’s en andere inkomsten voor het gebruik van activa en inkomsten uit diensten verricht in Indonesië inwoner van Nederland is/was in de zin van artikel 4, van de Overeenkomst tussen Nederland en Indonesië ter voorkoming van dubbele belasting.In de Engelse taal zal de tekst van deze verklaring kunnen luiden als volgt:The undersigned, Inspector of the Tax Unit at.....certifies that .....(name and address of the applicant) on the payable date(s) of the interest/dividends/rent/royalties and other income for use of assets/income from services rendered in Indonesia concerned is/was a resident of the Netherlands within the meaning of Article 4 of the Agreement between the Netherlands and Indonesia for the avoidance of double taxation.De gedateerde en ondertekende verklaring zal voorzien zijn van het officiële stempel van de desbetreffende eenheid van de Belastingdienst.
  • 6.Aangezien het formulier ’Claim For Refund From Indonesian Income Tax Under Avoidance of Double Taxation Agreement’ niet door de Indonesische belastingadministratie wordt verstrekt, dient de belanghebbende inwoner van Nederland dat formulier zelf te vervaardigen in de navolgende vorm:

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.