Responsive image

Artikel 2 Tsjechoslowaakse regeling

Download de app voor meer functionaliteit.

Artikel 2 Tsjechoslowaakse regeling

Ter uitvoering van artikel 1 is van Tsjechoslowaakse zijde de volgende regeling getroffen:

  • 1.Wijze waarop de vermindering of vrijstelling wordt verleend De in artikel 1 vermelde vrijstellingen en verminderingen worden in Tsjechoslowakije bij de bron verleend. De Tsjechoslowaakse schuldenaar van de inkomsten mag de betalingen aan de in Nederland wonende gerechtigde doen:
  • in de in artikel 1, onderdelen a en d, genoemde gevallen: onder inhouding van Tsjechoslowaakse belasting naar het in de Overeenkomst neergelegde percentage;
  • in de in artikel 1, onderdelen b en c, genoemde gevallen: zonder inhouding van Roemeense belasting.
  • De Nederlandse gerechtigde tot de inkomsten behoeft derhalve geen verzoek om verlening van vermindering of vrijstelling bij de Tsjechoslowaakse belastingautoriteiten in te dienen.
  • 2.Woonplaatsverklaring In het algemeen behoeft de in Nederland wonende gerechtigde tot de dividenden, interest of royalty's geen woonplaatsverklaring over te leggen. Slechts in het geval dat de Tsjechoslowaakse schuldenaar van de dividenden, interest of royalty's in het onzekere verkeert of de gerechtigde tot die inkomsten inwoner van Nederland is, is hij verplicht de overlegging van een woonplaatsverklaring te vragen. In dat geval kan de desbetreffende inwoner van Nederland zich wenden tot het hoofd van de eenheid van de Belastingdienst binnen wiens amtsgebied hij woont of gevestigd is, met het verzoek de gevraagde woonplaatsverklaring af te geven. Verklaard dient te worden dat de gerechtigde tot de dividenden, interest of royalty's inwoner van Nederland is in de zin van artikel 4 van de Overeenkomst tussen Nederland en Tsjechoslowakije tot het vermijden van dubbele belasting. Aangenomen moet worden dat de over te leggen woonplaatsverklaring niet in de Nederlandse taal zal kunnen worden gesteld, doch dat een verklaring in het Engels, Duits of Frans voor de Tsjechoslowaakse autoriteiten aanvaardbaar zal zijn.In de Engelse taal zal de verklaring kunnen luiden als volgt:The undersigned, Head of the Taxation Unit at .....,certifies that..... (naam en adres van de verzoeker) is a resident of the Netherlands within the meaning of Article 4 of the Convention between the Netherlands and Czechoslovakia for the avoidance of double taxation.De gedateerde en ondertekende verklaring zal voorzien zijn van het officiële stempel van de desbetreffende eenheid van de Belastingdienst.
  • 3.Verzoek om teruggaaf, indien te veel Tsjechoslowaakse belasting is ingehouden In gevallen waarin in afwijking van het bepaalde in het eerste lid bij de uitbetaling van de dividenden, interest of royalty's ten onrechte of te veel Tsjechoslowaakse belasting is ingehouden, kan de Nederlandse genieter van die inkomsten zich met een verzoek om teruggaaf van hetgeen ten onrechte of te veel is ingehouden wenden tot het Tsjechoslowaakse Ministerie van Financiën. Dergelijke verzoeken kunnen als volgt worden geadresseerd: Federal Ministry of FinanceLetenská 1511810 Praha 1 – Malá Strana CzechoslovakiaOok met betrekking tot verzoeken om teruggaaf moet worden aangenomen dat deze niet in de Nederlandse taal kunnen worden gesteld, doch dat verzoeken in het Engels, Duits of Frans voor de Tsjechoslowaakse autoriteiten aanvaardbaar zullen zijn.
  • 4.Termijn van indiening van verzoeken om teruggaaf van belasting Verzoeken om teruggaaf moeten worden ingediend binnen een tijdvak van drie jaren na het einde van het kalenderjaar waarin de belasting is geheven (onderdeel II van het Protocol).

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.