Responsive image

Memorandum van Overeenstemming tussen het...

Download de app voor meer functionaliteit.

Memorandum van Overeenstemming tussen het...

Memorandum van Overeenstemming tussen het Ministerie van Belastingen, Douane en de Belastingdienst (SKAT) van Denemarken en het Directoraat-generaal Belastingdienst van Nederland inzake de uitwisseling van inlichtingen op het gebied van de directe belastingen

Preambule

Het Ministerie van Belastingen, Douane en de Belastingdienst (SKAT) van Denemarken en het Directoraat-generaal Belastingdienst van Nederland, hierna te noemen de ‘Partijen’,

Onder verwijzing naar de bepalingen van de Richtlijn van de Raad nr. 77/799/EEG van 19 december 1977 inzake wederzijdse bijstand door de bevoegde autoriteiten van de Lidstaten op het gebied van de directe belastingen en heffingen op verzekeringspremies,

En het Verdrag tussen het Koninkrijk Denemarken en het Koninkrijk der Nederlanden tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en naar het vermogen van 1 juli 1996.

En gelet op:

het Verdrag inzake wederzijdse administratieve bijstand in belastingzaken van 25 januari 1988,De Richtlijn van de Raad nr. 2011/16/EU van 15 februari 2011 betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen,De wens van beide Partijen om het huidige Memorandum van Overeenstemming tussen de bevoegde autoriteiten van Denemarken en Nederland inzake de stroomlijning en intensivering van wederzijdse bijstand in zaken van directe en indirecte belastingen van 22 februari 1999, te herzien,De wens van beide Partijen om de wederzijdse bijstand tussen Denemarken en Nederland te verbeteren en te intensiveren en om inlichtingen automatisch uit te wisselen,

Zijn het volgende overeengekomen:

Artikel 1 - Bevoegde autoriteiten
    1.
  • Voor de toepassing van dit Memorandum van Overeenstemming zijn de bevoegde autoriteiten:
  • in Denemarken:
  • het Ministerie van Belastingen, Douane en de Belastingdienst (SKAT).
  • in Nederland:
  • De Minister van Financiën of zijn bevoegde vertegenwoordiger.
    2.
  • Partijen zullen elkaar via briefwisseling op de hoogte stellen van de naam en adresgegevens van de betreffende bevoegde vertegenwoordigers en van eventuele latere wijzigingen daarin.
Uitwisseling van inlichtingen
Artikel 2 - Automatische uitwisseling van inlichtingen
    1.
  • De bevoegde autoriteiten van Denemarken en Nederland verstrekken elkaar automatisch inlichtingen met betrekking tot:
  • a)
  • Onroerende zaken (OESO code 6);
  • voor Nederland: bezit en waarde van onroerende zaken.
  • voor Denemarken: bezit van onroerende zaken.
  • b)
  • Dividenden, indien beschikbaar (OESO code 10);
  • c)
  • Inkomsten uit lonen, salarissen en andere soortgelijke beloningen (OESO codes 15, 19 en 21)
  • d)
  • Directeursbeloningen en andere soortgelijke beloningen (OESO code 16, voor Denemarken OESO code 15);
  • e)
  • Inkomsten van artiesten en sportbeoefenaars (OESO code 17, voor Denemarken OESO code 15);
  • f)
  • Pensioenen, soortgelijke beloningen en lijfrenten (OESO codes 18 en 19);
  • g)
  • Overige inkomsten (OESO code 21);
  • h)
  • Wijzigingen in de identificatiegegevens, zoals het adres (met inbegrip van de zetel of het hoofdkantoor van lichamen), wanneer een persoon van een van de Staten naar de andere Staat verhuist (indien beschikbaar).
    2.
  • De in het eerste lid bedoelde inlichtingen worden periodiek verstrekt en ten minste eenmaal per kalenderjaar. Inlichtingen met betrekking tot een bepaald kalenderjaar worden zo mogelijk onmiddellijk verstrekt en in ieder geval binnen negen maanden na het einde van het kalenderjaar waarop deze inlichtingen betrekking hebben.
    3.
  • Indien mocht blijken dat de gegevens die in het kader van de automatische uitwisseling zijn verstrekt onjuist of onvolledig zijn, zijn de bevoegde autoriteiten gehouden hierover zo spoedig mogelijk met elkaar contact op te nemen.
Artikel 3 - Incidentele doelgroepacties

De bevoegde autoriteiten kunnen bij briefwisseling met elkaar overeenkomen andere categorieën dan de hierboven genoemde automatisch met elkaar uit te wisselen voor een bepaalde periode.

Artikel 4 - De aanwezigheid van belastingambtenaren van de ene...

De aanwezigheid van belastingambtenaren van de ene Staat op het grondgebied van de andere Staat

    1.
  • Op verzoek van de bevoegde autoriteit van een van de Staten, kan de bevoegde autoriteit van de andere Staat belastingambtenaren van eerstgenoemde Staat toestaan om aanwezig te zijn bij de voor hen van belang zijnde onderdelen van een belastingonderzoek in de Staat waaraan het verzoek is gericht.
    2.
  • Een verzoek om de aanwezigheid van belastingambtenaren van de ene Staat bij een onderzoek op het grondgebied van de andere Staat toe te staan, wordt in bijzondere gevallen gedaan. Het gaat hierbij in het bijzonder om:
  • a.
  • gevallen waarin aanwijzingen bestaan voor grensoverschrijdende onregelmatigheden of het ontgaan van belasting;
  • b.
  • complexe gevallen die de aanwezigheid van de belastingambtenaren wenselijk maken;
  • c.
  • gevallen waarin termijnoverschrijding dreigt en waarin de aanwezigheid van de belastingambtenaren het onderzoek kan bespoedigen;
  • d.
  • onderzoeken in het kader van een overeengekomen bilateraal of multilateraal onderzoek, met inbegrip van gelijktijdige belastingonderzoeken.
    3.
  • Een verzoek tot aanwezigheid van belastingambtenaren wordt schriftelijk ingediend door de bevoegde autoriteit van de verzoekende Staat. In het verzoek wordt de wenselijkheid van de aanwezigheid van belastingambtenaren onderbouwd en wordt een korte omschrijving van de zaak gegeven. De bevoegde autoriteit van de aangezochte Staat neemt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden na ontvangst van het verzoek, een beslissing op het verzoek.
    4.
  • Indien een verzoek tot aanwezigheid van belastingambtenaren is aanvaard, zendt de bevoegde autoriteit van de aangezochte Staat zo spoedig mogelijk een bericht aan de bevoegde autoriteit van de verzoekende Staat over de autoriteit of de ambtenaar die is aangewezen het onderzoek uit te voeren. De bevoegde autoriteit van de aangezochte Staat informeert de bevoegde autoriteit van de verzoekende Staat eveneens over de vereiste procedures en voorwaarden voor de uitvoering van het onderzoek. Alle beslissingen betreffende de uitvoering van het belastingonderzoek worden genomen door de aangezochte Staat.
    5.
  • De bevoegde autoriteit van de aangezochte Staat kan het verzoek afwijzen onder opgave van de redenen van deze beslissing.
Diverse bepalingen
Artikel 5 - Diverse bepalingen
    1.
  • Indien noodzakelijk plegen de bevoegde autoriteiten overleg over de wijze waarop de verplichtingen die dit Memorandum meebrengt, worden uitgevoerd.
    2.
  • De in artikel 2 van dit Memorandum bedoelde inlichtingen worden waar mogelijk elektronisch via het CCN Mail Systeem in het standaard OESO opmaakformaat (meest recente versie), op papier, dan wel in enig ander opmaakformaat dat de bevoegde autoriteiten zijn overeengekomen, verstrekt.
    3.
  • De uit te wisselen inlichtingen bevatten, indien beschikbaar, tevens de fiscale nummers en/of gegevens ten behoeve van de persoonlijke identificatie. Dit heeft betrekking op gegevens die afkomstig zijn uit beide Staten.
Slotbepalingen
Artikel 6 - Inwerkingtreding. Wijzigingen. Beëindiging
    1.
  • Dit Memorandum treedt in werking op de datum van ondertekening en kan op ieder tijdstip worden gewijzigd na schriftelijke overeenstemming tussen de Partijen.
    2.
  • Dit Memorandum wordt aangegaan voor onbepaalde tijd. Het kan worden beëindigd door een schriftelijke kennisgeving door één van de Partijen en houdt zes maanden na ontvangst van deze kennisgeving op van kracht te zijn.
    3.
  • Vanaf de datum van inwerkingtreding van dit Memorandum is het Memorandum van Overeenstemming tussen de bevoegde autoriteiten van Denemarken en Nederland inzake de stroomlijning en intensivering van wederzijdse bijstand op het gebied van directe en indirecte belastingen van 22 februari 1999, ingetrokken.
Artikel 7 - Citeertitel

Dit Memorandum kan worden aangehaald als ‘Memorandum van Overeenstemming tussen Denemarken en Nederland inzake de uitwisseling van inlichtingen op het gebied van de directe belastingen’.

Artikel 8 - Evaluatie

Dit Memorandum zal vijf jaar na de datum van inwerkingtreding worden geëvalueerd. Vragen met betrekking tot dit Memorandum kunnen echter te allen tijde op verzoek van een van de bevoegde autoriteiten in behandeling worden genomen.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.