Responsive image

Artikel 3a

Download de app voor meer functionaliteit.

Artikel 3a

    1
  • De bevoegde aanslagregelende autoriteit in Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten zendt een kopie van het afschrift van het formulier IB 95(2) CSM, voorzien van dagtekening en ondertekening van de daarop voorkomende bevestiging omtrent de woonplaats, aan de Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland.
    2
  • Na ontvangst van de in het eerste lid vermelde afschrift en nadat de in het derde lid beschreven fiattering heeft plaatsgevonden maakt de Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland onverwijld het gefiatteerde bedrag over naar een door de Minister van Financiën van Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten aangegeven rekeningnummer. Een overzicht van de gefiatteerde bedragen aan dividendbelasting worden aan de Minister van Financiën van Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten en aan het ministerie van Financiën van Nederland (de directeur Internationale Fiscale Zaken) verstrekt.
    3
  • Na ontvangst van de in het eerste lid vermelde afschrift stelt de Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland onverwijld een te fiatteren bedrag vast na beoordeling of verrekening dient plaats te hebben met reeds plaatsgevonden, onverschuldigd gebleken overmakingen. Onder onverschuldigd gebleken overmakingen worden in dit verband verstaan overgemaakte bedragen aan dividendbelasting, waarvan achteraf is gebleken dat bij de definitieve aanslagregeling, eventuele later plaatsvindende verminderingen naar aanleiding van bezwaar en beroep en ambtshalve verminderingen inbegrepen, niet werd voldaan aan de laatste voorwaarde, genoemd in onderdeel a , van artikel 11, derde lid, derde volzin, van de Belastingregeling voor het Koninkrijk dan wel waarvan de in het vierde lid genoemde gegevens niet binnen de in het vierde lid genoemde uiterste termijn zijn overgelegd.
    4
  • Teneinde Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland in staat te stellen stelselmatig (doch achteraf) te beoordelen of de in het vorige lid bedoelde verrekeningen dienen plaats te hebben, zendt de bevoegde aanslagregelende autoriteit in Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten de hiervoor benodigde gegevens binnen 3 jaren na afloop van het kalenderjaar, waarin het dividend werd betaald, dan wel, zo dit later is, uiterlijk binnen 3 maanden na de dagtekening van de in artikel 4, tweede lid, vermelde mededeling, toe aan Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland.
  • De voor de beoordeling benodigde gegevens omvatten een afschrift van het tweede exemplaar van het formulier IB 95(2) CSM, een afschrift van het desbetreffende aangiftebiljet winstbelasting inclusief balans en winst- en verliesrekening, een afschrift van de desbetreffende aanslag, zoals deze onherroepelijk is komen vast te staan en afschriften van de ontvangstbewijzen van de desbetreffende belastingbetalingen.
  • Ingeval de aanslag binnen de termijn van 3 jaren niet onherroepelijk is komen vast te staan vanwege een tegen de aanslag ingestelde bezwaar- of beroepsprocedure, wordt een afschrift van het bezwaar- respectievelijk beroepschrift meegezonden. In dat geval worden afschriften van uitspraken en betalingsbewijzen zo spoedig mogelijk door de bevoegde aanslagregelende autoriteit in Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten nagezonden aan de Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland. De in de eerste volzin vermelde uiterste termijn voor het overleggen van de voor de beoordeling benodigde gegevens welke nog niet eerder zijn overgelegd wordt alsdan verlengd tot 3 maanden na het onherroepelijk worden van de aanslag.
  • Eveneens worden, in geval van een (verzoek tot) ambtshalve vermindering van de aanslag, afschriften van het verzoek alsmede van de beslissing meegezonden c.q. zo spoedig mogelijk nagezonden. Ingeval afschriften van ontvangstbewijzen niet of in onvoldoende mate kunnen worden overgelegd, zendt de bevoegde aanslagregelende autoriteit in Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten van de reden daarvan een toelichting mee. De belastingautoriteit in Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten stelt de Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland onverwijld op de hoogte van eventuele later plaatsvindende gebeurtenissen, waaronder formele of feitelijke kwijtschelding van belastingschulden, die van invloed kunnen zijn voor de beoordeling van de feitelijke gecombineerde belastingdruk. Bij gerezen onduidelijkheden kunnen door Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland verzoeken om nadere informatie worden gericht aan de bevoegde aanslagregelende autoriteit in Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten, welke verzoeken door laatstgenoemde onverwijld worden behandeld en beantwoord.
    5
  • Periodiek kan de staatssecretaris van Financiën een onderzoek laten instellen bij de bevoegde autoriteiten in Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten, teneinde na te gaan of de regeling van overmaking conform haar bedoeling wordt uitgevoerd. Een dergelijk onderzoek wordt verricht door onafhankelijke deskundigen, welke worden aangewezen door de staatssecretaris van Financiën van Nederland in overeenstemming met de minister van Financiën van Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten. Aan een dergelijk onderzoek wordt door laatstgenoemde alsmede door de bevoegde aanslagregelende autoriteit in Curaçao onderscheidenlijk Sint Maarten onverwijld alle medewerking verleend. Voor zover voor de toepassing van dit uitvoeringsvoorschrift van belang, worden de bevindingen van het onderzoek door de staatssecretaris van Financiën ter kennis gebracht van de Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland.
    6
  • De Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland stelt de inspecteur binnen wiens ambtsgebied de vennootschap is gelegen, terstond ervan in kennis indien blijkt dat niet werd voldaan aan de laatste voorwaarde, genoemd in onderdeel a , van artikel 11, derde lid, derde volzin, van de Belastingregeling voor het Koninkrijk en derhalve alsnog belasting dient te worden nageheven volgens de regeling van artikel 11, tweede lid, van de Belastingregeling voor het Koninkrijk.
    7
  • Ten aanzien van eventuele geschillen inzake de toepassing van dit artikel treden de bevoegde autoriteiten van de landen in onderling overleg teneinde overeenstemming te bereiken.
    8
  • Onverschuldigd gebleken overmakingen kunnen na beëindiging van de overmakingsregeling worden teruggevorderd.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.